اسلحه شناسی جنگ نرم

با بررسی و واکاوی انواع و اقسام جنگ های موجود اعم از جنگ سخت، جنگ سرد، جنگ نرم و... به پارامترهایی برمی خوریم که در تمامی این جنگ ها مشترک است و تفاوت موجود در تعریف این جنگ ها با توجه به هدف مد نظر آنهاست که به جهت اهمیت و مبتلابه بودن مقوله جنگ نرم بصورت کاربردی به اسلحه شناسی این جنگ پرداخته خواهد شد.
و امـــا جنگ نرم. جنگ نرم را می توان جنگ فرهنگی، تبیلیغاتی، روانی و در یک کلام جنگ روانشناسها دانست که هدفی جز تسخیر افکار عمومی جامعه هدف و مدیریت اذهان برای آن متصور نیست. در راستای مدیریت مناسب و کنترل شده جنگ نرم باید در ابتدای کار تصویر و تعریفی صحیح از عناصر زیر را در ذهن داشته باشیم که در تمامی نبردها مشترک اند:
- میدان: محل و جایگاهی است که رویارویی
اصلی و بنیادین عناصر و افسران جنگ نرم در آن روی می دهد که بواسطه
همپوشانی های قومی، مذهبی و صنفی می توان دانشگاه را میدان اصلی جنگ نرم
دانست.
- سنگر خودی و غیر خودی: اهمیت تعریف سنگر و تعیین حدود و
مرزها از آن جهت است که شاخصی برای عبور و مرور افسران جنگ نرم تعریف شده
باشد تا از خروج غفلت آمیز نیروهای خودی و یا ورود عناصر غرض ورز غیر خودی
جلوگیری به عمل آید.
- سلاح: در کنار عنصر بصیرت به عنوان مهم
ترین عامل جنگ نرم و از اساسی ترین ابزار این جبهه به حساب می آید که خود
به دو دسته کلی سلاح های متعارف و نا متعارف قابل تقسیم است:
1- سلاح های متعارف: ابزار حقیقی یا مجازی است که به لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی استفاده از آن بلامانع می باشد:
الف- سلاح های متعارف حقیقی را می توان در قالب عناوین کلی زیر برشمرد:
-
ابتدایی ترین و موثرترین ابزار در این حوزه ارتباط چهره به چهره (Face to
Face) با جامعه هدف می باشد که بواسطه ویژگی های منحصر بفرد رو در رو
بودن و قابلیت ایجاد ارتباط بصری و کلامی تاثیر بسزایی در عمق دادن به
گفتمان داراست که در قالب گفتگوهای دو نفره یا چند نفره بصورت میزگردهای
خودمانی رسمی و غیر رسمی اما علمی قابل اجراست.
- تهیه و چاپ
نشریات مکتوب در چارچوب موج اولی (طرح و تحلیل ایرادات، تناقضات و
رفتارهای دوگانه طیف های با گفتمان متضاد) و موج دومی (پاسخ و تبیین شبهات
مطروحه در راستای روشنگری اذهان عمومی)
- برپایی نمایشگاه عکس، روز شمار حوادث و رخدادها، کاریکاتور پارادوکس ها و تناقضات جریان مخالف در قالب های هنری.
-برپایی تریبون های آزاد دانشجویی بر مبانی علمی و به دور از هوچی گری در راستای تضارب آرا و روشن شدن حقایق برای عموم.
ب- سلاح های متعارف مجازی نیز بصورت زیر قابل تقسیم است:
- راه اندازی سایت و وبلاگ های سیاسی، انتشار طرح های گرافیکی و کلیپ های روشنگرانه.
- ارسال پیام کوتاه بصورت گسترده در صورت دارا بودن دیتا بیس غنی و مناسب.
- جمع آوری و ارسال ایمیل های هدفمند به اساتید و دانشجویان در راستای روشنگری افکار دانشگاهیان.
- عضویت و فعالیت مستمر در تالارهای گفتگو (فارم)، شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر، گوگل باز.
سلاح
های متعارف حقیقی و مجازی دارای قدرت و اثرگذاری متفاوتی می باشند و در
آن واحد هر کدام بسته به نوعشان دارای عمق اثر بخشی و سطح پوشش خاص خود
هستند.
2- سلاح های نامتعارف حقیقی و مجازی: بهره گیری از این
ابزار شرعا، اخلاقا و قانونا نادرست و خبیثانه تلقی می شود چراکه در این
پروسه فرد یا گروه برای نیل به اهداف سوء و شوم خود به هر نیرنگ و حیله ای
از دروغ و شایعه کذب گرفته تا اخبار ضد و نقیض و تصاویر و کلیپ های ساختگی
متسول می شوند تا به اهداف خود که تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و
تشویش اذهان است ، برسند. تاثیر و انتشار این نوع ادوات در لحظات اولیه
سریع و سطحی می باشد اما با گذشت زمان و فرونشستن گرد و غبار و مشخص شدن
حقایق به سرعت از کار می افتند و سیاهی آن به روی جاعلان این اخبار و
اعمال می ماند که از آن جمله در چند وقت اخیر می توان به: دروغ بزرگ تقلب
در انتخابات ریاست جمهوری 88 با استناد به منطق داماد لرستان رهنورد،
دروغ بزرگ تجاوز توسط کروبی با ارائه 2 حلقه سی دی! ، پروژه دروغین 72 تن
سازی توسط الویری و بهشتی، پروژه متولدین مهر در راستای ملتهب کردن فضای
دانشگاهها و... اشاره کرد. و در اخر بر این نکته پای میشفرم که در جنگ
نرم اصل حضور در میدان مهم است، اصل احساس تکلیف و دغدغه داشتن در فضایی
که حق و باطل، دروغ و راست در هم آمیخته شده و عده ای خواهان آن هستند تا
سدهای ندیدن و نفهمیدن و نگفتن را مقبال دهان و اذهان مردم بکشند
پس...خـــــط شکــــــن باید بود!